Online ondernemen zonder e-mailmarketing is als een eitje zonder zout, een roadtrip zonder navigatie en een zomer zonder ijsje.
E-mailmarketing is in mijn optiek onmisbaar voor de groei van jouw bedrijf.
Dat vind jij ook maar ja, je stelt het iedere keer uit want waar en hoe start je. Het is allemaal een beetje overweldigend.
In deze blog lees je wat de eerste 6 stappen zijn om te starten. Want door er alleen over te lezen bouw je geen e-maillijst op die ervoor zorgt dat potentiële klanten, klanten en fans worden.
Wat wil je bereiken met e-mailmarketing
Stephen Covey noemde het al: “Start with the end in mind”. E-mail versturen zonder dat je weet wat je er mee wilt bereiken, is niet de meest handige strategie.
Waarvoor wil je e-mailmarketing inzetten?
Wat is je uiteindelijke doel met e-mailmarketing?
Als je net start dan zal het doel bijvoorbeeld het verzamelen van leads kunnen zijn. Misschien wil je websitebezoek genereren, afspraken in je agenda. Kortom, bepaal je doel dat geeft richting.
Het opstellen van een productfunnel helpt je hierbij. Hier lees je daar meer over.
Welk e-mailmarketingsysteem kies je
Je hebt ze in alle soorten en maten: e-mailmarketing softwarepakketten. De verschillen zitten in prijs en functionaliteit.
Nu ben ik niet geheel objectief want ik ben groot fan ben Mailblue. Met MailBlue verstuur je heel gemakkelijk pakkende en gerichte e-mails waarmee je jouw business laat groeien. MailBlue is de grootste Nederlandse ‘certified partner’ van ActiveCampaign. De ondersteuning is in het Nederlands en de support en helpdesk zijn zeer uitgebreid.
Er zijn natuurlijk meer systemen. Denk aan Mailchimp, Autoresponder en La Posta. Laat je niet leiden door de prijs maar ga weer even terug naar je doel. Wat wil je bereiken met e-mailmarketing.
Richt je e-mailmarketingsysteem in
Om te kunnen starten, richt je eerst het systeem in. Vaak staat per programma goed aangegeven wat je moet doen. Denk aan het instellen van de taal, de tijd, instelling om te voorkomen dat je e-mail in de spambox van de ontvanger belandt, site tracking en de koppeling met je website.
Maak een e-mailtemplate
Maak een template naar wens. Met jouw kleurstellingen, jouw gewenste opmaak. Etc.
Het scheelt je heel veel tijd want dit template staat model voor de mails die je in de toekomst verstuurt. Natuurlijk kun je het template gaande weg aanpassen maar het is super handig wanneer de basis staat. Daarnaast zorgt een template voor consistentie in je communicatie. Over de opmaak van een e-mailtemplate is veel te vertellen. Lijkt mij een mooi onderwerp voor een volgende blog .
Start met het verzamelen van e-mailadressen
Tsja…dan heb je het systeem maar nog geen adressen om mails te versturen. Eerder schreef ik een blog over het laten groeien van je e-maillijst. Dat blog lees je hier.
Een gratis weggever waarin je echt waardevolle informatie geeft in ruil voor een e-mailadres is nog steeds de meest gebruikte methode in combinatie met contentupgrade. Een contentupgrade is gratis informatie in de vorm van een bonus item, specifiek voor een blog, video of podcast. In ruil voor hun e-mailadres bied je je lezers een aanvulling op de inhoud van het artikel of de pagina, vaak in de vorm van een downloadbare PDF.
Voor zowel de weggever als de contentupgrade heb je een:
- Een opt-in pagina en aanmeldformulier nodig (voor contentupgrade is een aanmeldformulier voldoende)
- Een automatisering in je e-mailmarketing die ervoor zorgt dat aanvragers het gevraagde automatisch ontvangen gevolgd door een mailreeks.
- Je eerste nieuwsbrief versturen
Dan is het zover. Je hebt e-mailadressen en je gaat je eerste nieuwsbrief versturen.
Even een ‘let op’ vooraf. In het kader van ‘lekker belangrijk’ zit niemand te wachten op je wekelijkse nieuwsbrief. Dus noem ‘m asjeblieft anders.
“Wil je wekelijks steengoede tips ontvangen hoe jij een e-maillijst krijgt waar je U tegen zegt, meld je dan aan voor mijn wekelijkse ohdoejedatzo tips en tricks om je lijst te laten groeien”.
Zeg nu zelf dat klinkt toch veel fijner dan de suffe nieuwsbrief?
Over tips en tricks voor het opstellen van een goede nieuwsbrief kan ik een aparte blog schrijven. Voor nu:
Zorg voor een steengoede onderwerpregel waardoor mensen de nieuwsbrief open klikken.
Zorg altijd voor 1 Call to Action in je nieuwsbrief
Laat de PDCA cyclus erop los. Plan, Do, Check en Act. Kijk hoeveel mensen de nieuwsbrief hebben geopend en pas zaken aan als het resultaat niet naar tevredenheid is. Stuur ‘m nog eens met een andere onderwerpregel naar de mensen die ‘m niet hebben geopend en verstuur ‘m op een andere dag en op een ander tijdstip.
Dus je start met e-mailmarketing door..
- Vaststellen doel e-mailmarketing
- Account aanmaken bij e-mailmarketing systeem
- Inrichten van je account
- Maken van een e-mailtemplate
- Weggever of contentupgrade maken voor het verzamelen van e-mailadressen
- Versturen van je eerste nieuwsbrief
Ik hoop dat je met de bovenstaande stappen handvatten hebt om te starten. Heb je hier hulp bij nodig? Het is mijn specialisatie dus ik help je er graag mee.
Wil je ontdekken wat ik voor je kan betekenen?
Meer artikelen
Wat begrijp je niet aan het woord midden?
Mijn rij-instructeur voor de motor kijkt me streng aan. Na 10 minuten rijden, stoppen we op een parkeerplaats waar hij me deze vraag stelt. Het is duidelijk. Ik moet proberen om zoveel mogelijk in het midden van mijn eigen rijbaan te rijden. Daarnaast moet ik ook...
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten – Loesje –
“Zie het als gooien met een dobbelsteen. Sommige stellen gooien gelijk de eerste keer een 6, anderen na 3 of 4 keer en sommigen gooien het nooit of zijn er vroegtijdig klaar mee”, aldus de fertiliteitsarts. Wij, de Mr en ik, behoorden tot de laatste categorie. Na 6...
Geen e-mailabonnees is geen business en 4 andere kennisweetjes over e-mailmarketing
Als online ondernemer weet je het allang, je moet iets met e-mailmarketing E-mailmarketing is de katalysator van je online bedrijf die je fijne klanten, tijd, groei en omzet oplevert. Daarnaast neemt e-mailmarketing (wanneer je het goed inzet) jouw potentiële klanten...